B2 First (FCE) Cambridge – Jak se připravit na ústní část zkoušky

Jak se nejlépe připravit na ústní část zkoušky B2 First (FCE)? Co dělat a co naopak určitě nedělat? Tak přesně to a kupu dalších praktických rad najdete v tomto článku! 🙂

ZÁKLADNÍ INFORMACE

  • Celá zkouška trvá celkem 14 minut
  • Skládá se ze 4 části, který si za chvíli podrobně představíme
  • Skládají ji vždy 2 (typicky) nebo 3 (výjimečně) lidé společně
  • Jeden zkoušející, jeden přísedící
  • Mluvíte jak se zkoušejícím, tak s vaším kolegou
  • Hodnocení: 20 % výsledné známky

PART 1 (INTERVIEW)

V první části si povídáte se zkoušejícím, který vám klade otázky na nejrůznější všeobecná témata typu koníčky, cestování, škola, práce, co máte a nemáte rádi atd. Trvá dvě minuty (pro oba testované) a nebojte, nečekají se od vás žádné specifické znalosti 🙂 Co se od vás čeká je schopnost mluvit o sobě a vyjádřit váš názor na nejrůznější témata.

Na stránkách Cambrige Assesment English, si můžete stáhnout pdf s ukázkovým handoutem zkoušejícího, kde uvidíte, co vám u zkoušky bude asi říkat a také ukázku otázek.

Text, application

Description automatically generated

Nyní mám pro vás pár užitečných rad, na co si dát v této části zkoušky pozor. Jiným slovy, co určitě nedělat.

  • Příliš krátké odpovědi (I live in Brno)
  • Vyjmenování seznamu věcí (I like football, basketball, tennis, skiing, running and ice-hockey)
  • Nevysvětlení toho, proč si něco myslíte (Yes, I agree)
  • Odpovídat na něco jiného, než zněla otázka a nebo mluvit příliš dlouze (What is your favourite sport? Football. By the way, I once a girl whose boyfriend was a footballer and they decided to have a tattoo, like both of them the same…)
  • Používat pouze základní angličtinu. Přece jenom, jak název zkoušky nenápadně naznačuje, čeká se od vás angličtina na úrovni B2.

PART 2 (LONG TERM)

V druhé části zkoušky vás čekají dvě různé věci. Tou první je popis dvou obrázků, který před vás zkoušející položí. Hovořit o nich byste měli cca 1 minutu. Ideálně bez přerušování. Prostě se zhluboka nadechnout, usmát a minutu obrázky popisovat. 

Ovšem krom obrázků samotných vás také na handoutu, které dostanete čeká jedna otázka, která se obrázků nějak týká. Jak můžete vidět na ukázkovém handout, zde otázka zni: Jak důležité je pomáhat lidem v těchto situacích. Měli byste tedy odpovědět na otázku a při tom také popsat obrázky. Tedy, ideálně to do sebe vhodně zkombinovat.

A picture containing text, screenshot

Description automatically generated

Poté co jeden kandidát popíše dva obrázky, zeptá se zkoušející druhého kandidáta na otázku, která s tím, co říkal (a tedy s tím, co je na obrázcích) nějak souvisí. Například v našem příkladu ze zkoušky z roku 2015 to byla otázka: Je pro vás obtížné požádat o pomoc, když máte nějaký problém? Vaše odpověď by měla trvat, asi půl minuty. V této části se tedy ověřuje vaše schopnost porovnání, popisování, vyjadřování názoru a spekulování. Jenom pro jistotu dodávám, že každý z kandidátů dostane jinou sadu obrázků. 🙂

A picture containing text, screenshot

Description automatically generated

Na co si dát pozor v této části zkoušky?

  • Porovnávejte, nepopisujte
  • Nepoužívejte stále dokola stejný výrazy (in picture one there is a and but in picture two there is a car. In picture one three are two people but in picture two there are four people)
  • Věnujte se rovnoměrně oběma obrázkům
  • Ukažte, že ovládáte gramatiku a slovní zásobu na úrovni B2

PART 3 (COLLABORATIVE TASK)

Ve třetí části se můžete těšit na 2 minuty diskuze s vaším kolegou, následovaný 1 minutou rozhodování (diskuze o tom, která možnost je dle vás nejlepší).  Jinými slovy v této části dostanete společně s druhým kandidátem úkol, na jehož řešení máte pracovat. Nebojte, neděste se, nečeká vás stavba věže ze sirek či něco podobného. Dostanete zkrátka instrukce od zkoušejícího, který vám popíše nějakou situaci a papír, kde je uvedena nějaká otázka a věci k prodiskutování. Jak vidíte opět na ukázkovém materiály z jedné z minulých zkoušek, tak to může být třeba handout, kde je uprostřed uvedená otázka. V tomto případě znějící: Proč by tyto nápady přilákaly více turistů do města.

To, co zkoušejíc během této zkoušky pronesl bylo: Zkuste si představit, že město chce přilákat více turistů. Zde je několik nápadů, nad kterými přemýšlí a jedna otázka pro vás k diskuzi.

Diagram

Description automatically generated

Skvělé je, že než začne diskuze samotná, tak máte asi 15 vteřin na to si materiál v klidu (tedy tak v klidu, jak vám váš současný stav umožní) prostudovat. Po dvou minutách vás pak zkoušející přeruší a oznámí vám, že máte minutu na to abyste řekli, které z daných řešení je (v tomto případě pro město) nejlepší.

V této části zkoušky byste měli předvést vaši schopnost vyjádřit a obhájit svůj názor, vyjádřit souhlas a nesouhlas, ukázat, že umíte v angličtině věci hodnotit, spekulovat o věcech, a hlavně pak si spolu s partnerem civilizovaně vyměňovat názory a dojít skrze diskuzi k společnému rozhodnutí.

Na co si dát pozor v části tři?

  • Dejte si pozor na dlouhé monology – máte ukázat vaši schopnost dialogu a reagování na to, co říká váš kolega. Znovu opakuji. Jedna diskuze, ne dva monology.
  • Snažte se s vaším partnerem dojít ke společnému rozhodnutí. Nemá smysl být tvrdohlavý a snažit se prosadit svůj názor.
  • Vždy svůj názor jasně vyargumentujete (vysvětlete proč si ho myslíte).
  • Zkuste probrat co nejvíce z názorů, nezasekněte se na prvním z nich
  • Spolupracujte s partnerem, jste parťáci, ne dva politici u Václava Moravce
  • Aktivně se ptejte vašeho partnera, co si on myslím, jestli souhlasí atd.

PART 4 (DISCUSSION)

V závěrečné části vás čeká čtyřminutová diskuze se zkoušejícím a spolu kandidátem na téma, o kterém se mluvilo v třetí částí. V našem případě tady o tématu cestování a turistického ruchu.

Jako vždy i tentokrát najdete v ukázkovém pdf handoutu věty a otázky, které byly u této zkoušky položeny.

Text, letter

Description automatically generated

Možná vás napadlo, že část 4 je vlastně stejná jako část 1. Ačkoliv to tak na první pohled opravdu může působit, tak ve skutečnosti to tak není. Hlavní rozdíl je v tom, že zde byste měli ve vašich odpovědích reagovat na to, co řekl váš kolega. Nejen vyjádřit svůj názor, ale také se na názor zeptat, vyjádřit souhlas či nesouhlas. V materiálech přímo od Cambridge se píše (cituji): „Further discussion with the other candidate, guided by questions from the examiner“ Jinými slovy, je to diskuze s druhým kandidátem řízená či vedená otázkami zkoušejícího.

Na co si dát pozor v poslední části testu?

  • Pozorně posloucháte, co říká váš kolega – je důležité umět na to zareagovat a ukázat, že ho posloucháte. Jako minule i zde platí, že je to dialog ne dva monology.
  • Vysvětlete jasně svůj názor, proč si myslíte to, co si myslíte
  • Univerzální rada na závěr: usmívejte se a buďte zdvořilý. Přestože zkoušející jsou skvělý profesionálové z vlastní zkušenosti musím říct, že je téměř nemožné odstranit ze svého hodnocení to, jak na vás kdo působí – jestli je milí a slušný a nebo nepříjemný a nafoukaný…

Tak a je to. Jak vidíte, s trošku přípravy to určitě zvládnete. Pokud se na zkoušku chystáte, tak vám moc a moc držím palce. Pokud máte k tématu jakékoliv otázky, tak se ptejte pod videm, které se dané tématu také (trošku podrobněji věnuje), pokud budu vědět, slibuji, že se pokusím odpovědět 🙂

Více informací a spousta užitečných tipů se na vás těší zde: Jak se připravit na ústní část zkoušek B2 First (for Schools) a C1 Advanced?