Přeskočit na obsah

Děláte to špatně! Jak se konečně opravdu naučit anglickou gramatiku?

Dnes se společně podíváme na gramatiku. Řekneme si, proč je opravdu důležitá, jak se ji správně učit a hlavně opravdu naučit. Pokud jste totiž jako většina lidí, tak jste to doteď dělali špatně …

Dnes se společně podíváme na gramatiku. Řekneme si, proč je opravdu důležitá, jak se ji správně učit a hlavně opravdu naučit. Pokud jste totiž jako většina lidí, tak jste to doteď dělali špatně …

Kdybych dostal 100 korun pokaždé, když mi někdo řekne, že se nechce učit gramatiku, protože k tomu, aby se nějak domluvil, mu stačí základy, zřejmě bych nepsal tyto řádky v pronajatém bytě v Židenicích, ale ve své vile na jihu Španělska.

Jenže to je asi stejný nápad, jako říct, že nechcete na stavbu svého domu použít žádnou zbytečnou maltu a cement, protože si bohatě vystačíte s cihlami. Cihly jsou přece základ, ne? Jasně, cihly i slovíčka jsou základ. Bez nich toho ale moc nepostavíte ani nenamluvíte. Jenže pokud nemáte něco, co bude držet vaše cihly či slovíčka pohromadě, tak se vám celá stavba či angličtina brzy sesype jako domeček z karet.

Hned na úvod jedna super důležitá věc: gramatika není nějaká teoretická znalost (knowledge), jak si lidé často myslí, ale je to praktická dovednost (skill), která nám umožňuje správně skládat věty a smysluplně se vyjadřovat.

Je to jako jízda na kole nebo plavání. To, že teoreticky víte o plavání hodně, z vás automaticky nedělá dobrého plavce. Z toho také plyne, že gramatiku, stejně jako plavání, je třeba hlavně trénovat. Teorie je důležitá a někdo by vám měl určitě říct, jak se takový kraul správně plave ještě předtím, než to začnete zkoušet. Pak už je ale potřeba skočit do vody a plavat.

Broňův tip: U gramatiky platí poměr zhruba 20 na 80. Tedy 20 % teorie, 80 % procvičování. Jenom tak se totiž naučíte gramatiku skutečně používat. Jenom tak to přestane být teoretická vědomost a začne to být praktická dovednost.

Někteří lingvisté jdou dokonce tak daleko, že místo termínu grammar používají výraz grammaring, aby ukázali, jak blízko má gramatika k dalším čtyřem hlavním „dovednostem“ v angličtině. Tedy, že ve skutečnosti máme nejenom readinglisteningwriting a speaking, ale také grammaring. A dle toho bychom také měli s gramatikou a tím, jak se učí, pracovat.

Potrénujte si angličtinu v některém z mých kurzů.

Pokud lidé říkají, že jim gramatika nejde nebo že ji nechápou, tak to, co potřebují ze všeho nejvíc, je trénovat ji. Ne znovu a znovu slyšet její vysvětlení. Já vím, že to je něco, co jde proti našemu přirozenému instinktu. Zvláště my učitelé máme pocit, že když někdo něco nechápe, je nutné mu to znovu a pořádně vysvětlit. Tolikrát, kolikrát bude třeba. Nakonec to přece musí pochopit! Nemusí. Naopak si to potřebuje

  • natrénovat,
  • procvičit
  • a zažít.

Z toho také plyne, že se gramatika nedá uspěchat. Pokud si přečtete či poslechnete vysvětlení daného gramatického jevu, uděláte si přiložené cvičení a tím s gramatikou skončíte, tak i ona skončí s vámi – zůstane pouze v učebnici. 

Člověk se totiž zlepšuje pouze v tom, co trénuje. A co jste právě trénovali vy? Vyplňování cvičení v učebnici. Jste v něm určitě minimálně o trošku lepší. Gratuluji. Je to ale to, co opravdu chcete? Těžko. Co tedy s tím? Je potřeba se na to, co jste doposud udělali, dívat pouze jako na skvělý začátek a vzít anglickou gramatiku z učebnice „ven“ do reálného života. Jinými slovy, pokračovat některými či klidně všemi z následujících doporučení či tipů. 

Aktivně danou gramatiku používejte

Určitě znáte slavné „pořekadlo“ use it or lose it! A já bych se nebál vám u gramatiky dokonce říci OVERuse it or lose it!

Používejte nově naučenou gramatiku tak často, jak jen to jde. Řekněme, že jste třeba studovali využití předpřítomného času průběhového pro vyjádření toho, jak dlouho nějaká věc trvá ve spojení se slovíčky for (jak dlouho) a since (od kdy). Zkuste nyní tuto gramatiku aktivně využít při každém hovoru, který v angličtině máte. Například: I have been writing this paragraph for two minutes (Píšu tenhle odstavec dvě minuty). Boss, I have been working on it for two weeks (Šéfe, já na tom dělám dva týdny). I have been waiting for you since two o’clock (Čekám na tebe od dvou). They have been doing it since morning (Dělají to od rána).

A protože samozřejmě dle mého doporučení zkoušíte myslet anglicky (děkuji moc, že mě posloucháte a nezůstáváte jenom u čtení), tak i ve svém myšlení vytvářejte co nejvíce vět s danou gramatikou. Například si tedy můžete říct I have been reading this article since half past two – Čtu tento článek od půl třetí.

Vysvětlete to, co jste se naučili, ostatním

Znáte potravinovou pyramidu? Ano, tu, co říká, kolik čeho bychom měli ideálně sníst. Mám pro vás jinou, na první pohled docela podobnou pyramidu. Nezabývá se jídlem, ale tím, kolik si toho člověk po nějaké době pamatuje.

Nebudeme zabíhat do detailů, neboť pro nás nejsou až tak podstatné. Mimo jiné proto, že je tento koncept občas rozporován; data z původního výzkumu z roku 1954, na kterém je tato pyramida postavena, se totiž záhadně ztratila.

Pro nás je každopádně nyní důležitý pouze pohled úplně dolů. Tam můžete vidět, že nejlepší způsob, jak se něco opravdu naučit, je naučit to někoho jiného. Pokud jste to někdy zkoušeli, určitě dáte za pravdu nejen mně, ale i Albertu Einsteinovi, který řekl If you can’t explain it to a six year old, you don’t understand it yourself (Pokud něco nedokážete vysvětlit šestiletému dítěti, tak tomu sami opravdu nerozumíte).

Než někomu něco vysvětlíte, musíte si to celé řádně připravit a udělat si ve všem opravdu jasno. Teprve pak můžete danou věc řádně popsat, nabídnou vhodné ukázky použití a odpovědět na případné dotazy. Na konci celého procesu je úžasné to, že danou věc nyní skutečně ovládáte nejen vy, ale i někdo další. Tomu říkám win-win! 

Pište si deník

Psaní deníku je, zvláště na vylepšení gramatiky, naprosto úžasné. Na rozdíl od mluvení máte čas si všechno v klidu rozmyslet, říci si, jaký čas, předložku či člen použijete a proč. Zároveň se také můžete podívat na to, co jste napsali, a v klidu se rozhodnout, jestli je to opravdu správně. Můžete použít nově naučenou gramatiku na tisíc způsobů a nikomu nebude vadit, že každá druhá věta obsahuje stejný čas či tu oblast gramatiky, kterou právě trénujete.

Pokud vás z nějakého důvodu děsí představa psaní deníku, pište třeba maily sami sobě, pište cvičné eseje, či rovnou napište knihu. Hlavní je psát (anglicky pochopitelně) a myslet u toho na gramatiku.

Potřebujete někoho, kdo vám s gramatikou pomůže? Mrkněte do mojí virtuální jazykovky, za tyto učitele dám ruku do ohně. 🙂

Všímejte si gramatiky všude kolem vás

Chvilku to trvá, ale při troše snahy si zanedlouho vybudujete úžasný „scanner“ na anglickou gramatiku. Zkuste poslouchat nejen obsah toho, co lidé říkají, ale i jak to říkají či píšou. Brzy uvidíte, že se vám to bude hezky potkávat s tím, co jste se učili.

Třeba se naučíte, že předložka at se typicky používá, když mluvíme o místě, kde člověk dělá něco typického právě pro to místo. Pak budete třeba sledovat váš oblíbený cestovatelský pořad a uslyšíte výrazy jako at the airport, at the party, at work a vaše srdce zaplesá radostí nad tím, že to, co jste se učili, někdo přesně tak používá!

Osobně si občas pouštím anglické titulky i tam, kde filmu či seriálu bez problémů rozumím, neboť různé věci spojené s gramatikou jednodušeji poberu, pokud je vidím napsané.

Obklopte se angličtinou

Krom všeho již zmíněného je zde ještě jedna podstatná, ale ne úplně intuitivní věc, která je pro zlepšování vaší gramatiky zásadní: je důležité mít dostatečný input (vstup) kvalitní angličtiny (anglické gramatiky). Čím více, tím lépe. Obklopení se angličtinou pak často vede k tomu, že něco automaticky správně používáme, aniž bychom přesně věděli proč.

Schválně, pojďme si to teď vyzkoušet – jak byste přeložili do angličtiny následující větu (zkuste odpovědět okamžitě bez přemýšlení): „Teď tomu nerozumím“. Tak co? Řekli jste něco jako I don’t understand it now? Super! Proč jste nepoužili přítomný čas průběhový, když se daná věc děje právě v okamžiku, kdy o ní mluvíte? Nemělo by to být I am not understanding it now? Máte pravdu, nemělo. Ale jak to? Pokud jste řekli, že understand je stavové sloveso, které se v průběhovém času nepoužívá, tak vám moc gratuluji. Je ale také dost možné, že vám tohle vůbec hlavou neproběhlo, a přesto jste to řekli správně. Čím to? Nejspíše jste dané sloveso v podobných situacích již tolikrát četli či slyšeli, že se vám doslova zažralo pod kůži, a tedy je dokážete automaticky správně použít i bez hlubší znalosti příslušené gramatiky. Zkrátka gramatiku se učíte, i když se gramatiku vůbec neučíte. No, řekněte sami, není to úžasné?

Základy anglické gramatiky od A do Z

Mimochodem, pokud si chcete opravdu pevně osvojit ty nejdůležitější základy anglické gramatiky, tak mám pro vás svůj nejvypiplanější online kurz Základy anglické gramatiky od A do Z, který se přesně tomuto tématu věnuje. Já jsem z něho tak nadšený, že bych vám tu o něm vyprávěl asi hodně dlouho. 🙂 Pokud by vás ale zajímalo, co o něm říkají ostatní studenti, tak se to dozvíte TADY.

Stejnému tématu jako v tomto textu se věnuji v tomto videu

Pro ty z vás, kteří mají raději mluvené slovo pak mám na stejné téma také podcast BroňaCast 027 – Jak se konečně opravdu naučit anglickou gramatiku?

Líbil se vám článek? Podělte se o něj na svých sítích!

Pusťte si angličtinu do sítí

E-book plný inspirace zdarma​​